Klimaatverandering in De Balie: Ik ben energieverslaafd
Slechts één op de zes Nederlanders (17%) vindt dat burgers het voortouw moeten nemen in de strijd tegen klimaatverandering. Dat blijkt uit onderzoek van Maurice de Hond, in opdracht van De Balie. Een verbazingwekkend lage uitkomst, voor wie bedenkt dat bijna driekwart van diezelfde Nederlanders ervan overtuigd is dat de mens oorzaak is van de opwarming van de aarde.
Het is precies déze discrepantie die op 1 mei centraal staat tijdens ‘Ik ben energieverslaafd’, een avond in de serie Klimaatverandering in De Balie. Uitgangspunt is de kloof die gaapt tussen ‘de burger’ en ‘de consument’. Er zijn momenteel meer reclames voor goedkope stroom dan voor groene stroom. De vleesindustrie draagt veel bij aan klimaatverandering en toch eten we graag zeven keer per week vlees. Het WK is mooier op een plasmascherm. En voor 150 euro vlieg je met twee personen naar Milaan en weer terug. Wel maatregelen eisen van de overheid en bedrijven, maar niet zelf de verantwoordelijkheid nemen, zo lijkt de overheersende gedachte te zijn.
Model consument, Olivier Slabbers (houdt van een warme douche, hunkert naar een goede entrecote en droomt van onbetaalbare sportwagens), gaat tijdens dit programma praten over zijn consumentengedrag, met als doel dat gedrag beter te begrijpen. Hoe lukt het hem om zijn knagende milieugeweten te sussen?
Voor meer informatie, klik hier.
Op het Nationaal Sustainability Congres zal ook nadrukkelijk ieders persoonlijke footprint aan de orde komen en wat daaraan gedaan kan worden.